ល្ខោន​ខ្មែរ

ល្ខោន​ខ្មែរ
ល្ខោន​ខ្មែរ​មាន​កំណើត​តាំង​តែ​ពី​មុន​​សម័យ​អង្គរ
អ្នក ​ដែល​កើតជំនាន់​​ទស្សវត្ត​ឆ្នាំ​ ៨០ ប្រាកដ​ជា​មិន​ត្រឹម​តែ​នៅ​ចាំ​បាន​ថា​អ្វី​ជា​ល្ខោនប៉ុណ្ណោះ​ទេ ប៉ុន្តែ​ថែម​ទាំង​ធ្លាប់​ទាំង​ទៅ​មើលការ​សម្តែង​ល្ខោន​​ផង​ដែរ ។ សំរាប់​ក្មេង​ៗ​សម័យ​ថ្មី ពួក​គេ​ប្រហែល​ជា​មិន​ស្គាល់​អ្វី​ទេ​ដែល​ហៅ​ថា​ល្ខោន​ទេ ។ យើង​មិន​អាច​បន្ទោស​ពួក​គេ​បាន​ឡើយ​ ដោយ​សារ​តែ​នេះ​ជា​ការ​វិវឌ្ឍ​របស់​សង្គម​ខ្មែរ​យើង​ជា​ពិសេស​អ្នក​នៅ​ ទីក្រុង ។ ប៉ុន្តែ​ចំពោះ​អ្នក​នៅ​តាម​ជន​បទ ការ​សម្តែង​ល្ខោន​នៅ​តែ​ជា​ការ​ពេញ​និយម​នឹង​គេ​តែង​តែ​រៀប​ចំ​ឲ្យ​មាន​ការ​ សម្តែង​នេះ​ឡើង​ នៅ​ពេល​ដែល​មាន​ពិធី​បុណ្យ​ផ្សេងៗ ។ បើ​អ្នក​ធ្លាប់​ទៅ​លេង​ស្រុក​ស្រែ​ចំការ អ្នក​ប្រាកដ​ជា​លឺ​គេ​បបួល​គ្នា "តោះ​យើង​នាំ​គ្នា​ទៅ​មើល​ល្ខោន​នៅ​ចុង​ភូមិ ឬក៏​នៅ​ក្បែរ​វត្ត" ។

ល្ខោន​ខ្មែរ

មិន ​សូវ​ជា​មាន​​អ្នក​និយម​ អ្នក​សម្តែង​ល្ខោន​មួយ​ចំនួន​ធំ​ក៏​អស់​អាជីព​សម្តែង អ្នក​ខ្លះ​ធ្លាប់​ជាសម្តែង​ជា​តួ​ស្តេច​ល្ខោន ធ្លាក់​ខ្លួន​មក​សម្តែង​ជា​តួរាយ​រង​នៅ​ក្នុង​ការ​ថត​ចំរៀង​ខារ៉ាអូខេ ឬ​ក៏​នៅ​ក្នុង​ការ​ថត​ភាពយន្ត ។ ខ្លះ​ទៀត​សំណាង​ល្អ​ក៏​ក្លាយ​ទៅ​ជា​តួ​ឯក ។

ល្ខោន ​មាន​ការ​ពេញ​និយម​ខ្លាំង​នៅ​តាម​ស្រុក​ស្រែ​ចំការ មក​ទល់​ពេល​នេះ​​ក៏​នៅ​មាន​អ្នក​ប្រកប​របរ​​នេះ​ដែរ យើង​គួរ​តែ​អរគុណ​ពួក​គាត់​ហើយ​ដែល​នៅ​ចេះ​ថែ​រក្សា​កេរ្តិ៍​មរតក​សិល្បះ​ ទាំង​នេះ ។

សង្គម​ខ្មែរ​មាន​ការ​វិវឌ្ឍ​ ទាំង​វប្បធម៌​ទាំង​ការ​និយម​នៃ​ការ​កំសាន្ត​នា​ពេល​រាត្រី ។ មនុស្ស​ម្នា​​មិន​ថា​ក្មេង​ឬ​ចាស់​ទេ ពួក​គេ​ចំណាយ​ពេល​ច្រើន​ក្នុង​ការ​មើល​ទូររទស្សន៏ ដើរ​ផឹក​ស៊ី នៅ​តាម​ក្លឹប​រាត្រី​ជាច្រើន​ដែល​ដុះ​ដេ​ដាស​ពេញ​ទីក្រុង​ធំ​របស់​ប្រទេស​ កម្ពុជា ។ ប៉ុន្តែ​យើង​មិន​អាច​បន្ទោស​ពួក​គាត់​បាន​ទាំង​ស្រុង​ទេ វា​គឺ​ជា​ការ​វិវឌ្ឍ​របស់​សម័យ​កាល ដូច្នេះ​ហើយ​ដើម្បី​ថែ​រក្សា​វប្បធម៌​​នៃ​ការ​ដើរ​មើល​ល្ខោន គឺ​វា​ត្រូវ​អាស្រ័យ​ទៅ​លើ​កត្តា​សំខាន់​មួយ​ចំនួន​ ។

ល្ខោន​ត្រូវ​ តែ​មាន​ការ​វិវឌ្ឍ​ទៅ​តាម​សម័យ​កាល​ប៉ុន្តែ​ត្រូវ​រក្សា​លក្ខណៈ ​ដើម ការ​វិវឌ្ឍ​ដែល​យើង​អាច​ធ្វើ​ទៅ​បាន​ដូច​ជា​ការ​តុប​តែង​ឆាក បំពាក់​នៅ​បច្ចេក​វិទ្យា​មួយ​ចំនួន​ដែល​លាយ​ឡំនឹង​ភាព​ទាន់​សម័យ​ប៉ុន្តែ​នៅ ​រក្សា​ភាព​ដើម​ទាំង​ស្រុង ហើយ​ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​ការ​សម្តែង​មាន​ភាព​ជាក់​ស្តែង​ខ្លាំង​លាយ​ឡំ​និង​ ប្រព័ន្ធ​សំលេង និង​ពន្លឺ​ ។ ការ​និពន្ធ​រឿង​ក៏​ត្រូវ​តែ​មាន​ភាព​ជឿន​លឿន​ទៅ​តាម​នោះ​ផង​ដែរ កាល​ពីសម័យ​មុន​ល្ខោន​គឺ​គេ​សម្តែង​ជា​រឿង​បុរាណ​ ឬ​ក៏​ជា​រឿង​ព្រេង​មួយ​ចំនួន​ដែល​ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​ប្រវត្ត​សាស្ត្រ​ ឬ​ក៏​សាសនា​ តួយ៉ាង​ដូច​ជា រឿង​សង្ខ​សិល្ប​ជ័យ ព្រះ​ធិនវង្ស ឈុត​នៅ​ក្នុង​រឿង​រាមកេរ្តិ៍ ​ព្រះ​វេសន្ត ។ល។ អ្នក​និពន្ធ​អាចសរសេរ​រឿង​ថ្មី​ដែល​ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​សម័យ​ណា​មួយ​នៅ​ក្នុង​ ប្រវត្ត​សាស្ត្រ​របស់​ខ្មែរ​យើង ឬ​ក៏​បង្ហាញ​ពី​សង្គម​បច្ចុប្បន្ន ។

ទាំង ​នេះ​វា​អាចធ្វើទៅ​បាន​ក៏​លុះ​ត្រា​តែ​យើង​អាច​បណ្តុះ​បណ្តាល​ឲ្យ​មាន​ ការ​ចេះ​ស្រលាញ់​សិល្បះ​បុរាណ រៀប​ចំ​ឲ្យ​មាន​មហោស្រព​ រោង​ល្ខោន​ឡើង​វិញ បំផុស​មនុស្ស​ឲ្យ​ចេះ​យល់​ដឹងពី​​តំលៃ​នៃ​កេរ្តិ៍​តំណែល​ដែល​កំពុង​តែ​នឹង​ លិច​ទៅ​បាត់​បន្សល់​ទុក​នៅ​សល់​តែ​ឈ្មោះ ។

ដើម្បី​ចូល​រួម​ក្នុង​ការ ​ថែ​រក្សា​កេរ្តិ៍​តំ​ណែល​វប្បធម៌​ទាំង​នេះ ច័ន្ទសែន​សូម​លើក​យក​មក​បង្ហាញ​ពី​ប្រវត្ត​ខ្លះ​នៃ​ល្ខោន​ខ្មែរ​ដែល​ទាក់​ទង​ ទៅ​នឹង​ប្រភព​និង​ដើម​កំណើត​របស់​វា ការសម្តែង និង ​ការ​រៀបចំខ្លួន​របស់​តួអង្គ ។ ល ។

ល្ខោន​របស់​ខ្មែរ​យើង​មាន​ ច្រើនប្រភេទ​ តែ​ជាដំបូង​យើង​សូមលើក​យក​តែ​ល្ខោន​មួយ​ចំនួន​មក​បក​ស្រាយ​សិន ។ ហើយល្ខោនដែល​យើង​នឹង​បកស្រាយ​នោះ​គឺ​ល្ខោន​ខោល ​ល្ខោន​មហោរី ល្ខោន​បាសាក់ ល្ខោន​និយាយ​ ល្ខោន​យីកេ និង ល្ខោនស្បែក​ ។

ល្ខោន​ខោល

ល្ខោនខោល ឬ ល្ខោន​ពាក់​របាំង​មុខ គឺជា​ល្ខោន​មួយបែប​ដែល​មាន​អាយុ​កាល​ចំណាស់មក​ហើយ ។ ល្ខោន​នេះ​មានដើម​កំណើត​តាំង​ពី​មុនសម័យអង្គរមក​ម្ល៉េះ ដោយ​សារតែ​មាន​ភស្តុតាង​មួយ​ចំនួនដែល​មាន​នៅ​តាម​ជញ្ជាំង​ប្រាសាទ​អង្គរ​នោះ ​គឺ​ជា​ ចម្លាក់​លឹប​ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​រចនា​ឡើង​នៅ​ក្នុង​អំឡុង​​សតវត្សទី ៩ ។ នៅ​ក្នុងសម័យអង្គរ ល្ខោន​ខោល​ត្រូវ​បាន​សំដែង​ដោយពួក​បុរស​ជាពិសេស​នៅ​ក្នុង​ព្រះបរមរាជវាំង​ បុរាណ មក​ទល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ខ្មែរ​ហៅ​ចំពោះ​តែ​ល្ខោន​ដែល​អ្នក​រាំ​សុទ្ធ​តែ​ប្រុស ។

បើ​តាម​លោក​ឧកញ៉ា​ ទេពពិទូ ក្រសេម គន្ថ​បណ្ឌិត ដែល​ដក​ស្រង់​ចេញ​ពី​វែបសាយត៏​របស់​វិទ្យាស្ថាន​ពុទ្ធ​សាសន​បណ្ឌិត លោក​បាន​រាយ​រាប់​ថា "ល្ខោន​ខោល​នោះ គេ​កំណត់​លេង​ចំពោះ​តែ​រឿង​ដែល​ទាក់ទាម​ដោយ​រឿង​ព្រះ​ជា​ម្ចាស់ គឺ ​ព្រះ​ឥសូរ ព្រះ​នារាយណ៍ ដែល​ជា​ព្រះ​ក្នុង​សេយ្យសាស្ត្រ" ។

លោក​បាន ​បន្ថែម​ទៀត​ថា ការ​សម្តែង​​ពី​អវតា​របស់​ព្រះ​​​គឺ​ដើម្បី​ជា​ការ​ដឹង​គុណ​ដល់​សេចក្តី​ ខ្លាំង​ពូកែ​របស់​ព្រះ​ទាំង​ឡាយ ។ តួ​យ៉ាង​ដូច​ជា​ការ​សម្តែង​នូវ​ក្នុង​រឿង​រាមកេរ្តិ៍ ដែល​ក្នុង​នោះ​ព្រះ​រាម​គឺ​ជា​អវតា​​ទី២ របស់​ព្រះ​​វិស្ណុ ។

ការ​ សម្ដែង​ល្ខោន​ខោល​បាន​បង្ហាញ​ពី​ការនិទានរឿង តួរ​អង្គសំដែង​អំពី​សាច់រឿង និង​ ឈុត​ឆាក​សំខាន់ និងមាន​វង់ភ្លេងបុរាណ (វង់ភ្លេង​ពិណពាទ្យ) កំដរ​ជាមួយ​នឹងការសំដែង​ផង​ដែរ ។ ល្ខោនខោល​នេះ​ក៏​មាន​ប្រជាប្រិយ​ភាព​ខ្លាំង​ណាស់​ដែរ​នៅ​ក្នុងសម័យ ​លន់ ណុល ។ ពេលនោះមានក្រុមល្ខោនតែ ​៨ ក្រុម​ទេ​ដែល​មាន​ជំនាញ​ច្បាស់​លាស់​ ហើយ​ក្រោយ​មក​ក៏​ត្រូវ​បែកខ្ញែក​ដោយ​សារ​សង្គ្រាម ហើយ​នៅ​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​នៅ​សល់​តែ​មួយ​ក្រុម​គត់​ដែល​សេស​សល់ពី​សម័យ​ បុរាណ ហើយពួក​គាត់​មាន​នៅ វត្តស្វាយដង្គុំ ​ចំងាយ ១៥គីឡូម៉ែត ពីទី​ក្រុងភ្នំពេញ។ ក្រោយមក​មាន​ក្រុម​ថ្មីពីរ​ទៀត​បាន​ចាប់​ផ្តើម​បង្កើត​មកនៅ​ក្រោយ​ពី​មាន​ សង្គ្រាមដែល​ក្នុងនោះ​រួមមានក្រុមល្ខោន​កំពង់ធំ និងក្រុមល្ខោនជាតិ ដែល​មក​ពី​ក្រសួង​វប្បធម៌ និងវិចិត្រ​សិល្បៈ។ ហើយ​បច្ចុប្បន្ន​នេះ ល្ខោន ខោល ក៏​ជា​ផ្នែក​មួយ​នៅ​ក្នុង​តារាង​កាល​វិភាគ​សិក្សា​នៅសកលវិទ្យាល័យ​ វិចិត្រសិល្បៈផងដែរ ៕

(សូម​រង​ចាំ​អាន​វគ្គ​២​បន្ត)